Αρχική σελίδα » Γραφείο Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης

Γραφείο Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης Τμήματος Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α.

- Σύσταση και λειτουργία του Γραφείου Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης

Το Γραφείο Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης του Τμήματος Θεολογίας της  Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ υποστηρίζει οργανωτικά το νέο Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος, καθώς και τη διαδικασία Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης των φοιτητών/φοιτητριών του Τμήματος, στο πλαίσιο της προαιρετικής απόκτησης Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας που χορηγείται από το Τμήμα. Η Πρακτική-Διδακτική Άσκηση αφορά τους φοιτητές και τις φοιτήτριες που βρίσκονται στο τέταρτο έτος φοίτησης ή είναι επί πτυχίω και επιλέγουν τα μαθήματα της Πρακτικής Άσκησης, ώστε να προετοιμαστούν με τον κατάλληλο τρόπο για την εκπαιδευτική πράξη. Ειδικότερα, τα δύο μαθήματα που σχετίζονται με  την Πρακτική και Διδακτική Άσκηση των φοιτητών/φοιτητριών είναι τα μαθήματα «Μεθοδολογία έρευνας και αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου του θεολόγου-Πρακτική Άσκηση» (Ζ΄ εξάμ.) και «Διδακτική των Θρησκευτικών και Πρακτική-Διδακτική Άσκηση» (Η΄ εξάμ.). Παράλληλα το Γραφείο Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης υποστηρίζει οργανωτικά και τη Διδακτική Άσκηση των φοιτητών/φοιτητριών του Τμήματος (ομαδικές επισκέψεις σε σχολεία) στο πλαίσιο του υποχρεωτικού μαθήματος του ΣΤ΄ εξαμήνου «Θεωρίες Μάθησης και Διδακτική Μεθοδολογία του Μαθήματος των Θρησκευτικών».

Το Γραφείο βρίσκεται στον 3ο όροφο της Θεολογικής Σχολής (Γραφείο 308), απέναντι από το Παιδαγωγικό Εργαστήριο Θρησκευτικής Εκπαίδευσης, και είναι ανοιχτό στην επικοινωνία με τους συνεργάτες θεολόγους εκπαιδευτικούς και τους φοιτητές/φοιτήτριες, σε σταθερές ημέρες και ώρες που ανακοινώνονται για κάθε εξάμηνο. Η τηλεφωνική γραμμή του Γραφείου είναι 210 7275726, ενώ η ηλεκτρονική διεύθυνση για καθημερινή επικοινωνία είναι makoulia[at]theol.uoa[dot]gr. Ταυτόχρονα παρέχεται η δυνατότητα σύγχρονης εξ αποστάσεως επικοινωνίας, μέσα από ηλεκτρονικές πλατφόρμες τηλε-εκπαίδευσης, που ανακοινώνονται στις ηλεκτρονικές τάξεις των σχετικών μαθημάτων (e-class). 

Επιστημονικός υπεύθυνος του Γραφείου Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης είναι ο Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ, κ. Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης. Οργανωτική υποστήριξη στις εργασίες του Γραφείου, για κάθε θέμα που αφορά τον σχεδιασμό και τη διεξαγωγή της Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης, όπως επίσης για τη διοργάνωση υποστηρικτικών παιδαγωγικών εργαστηρίων προς τους φοιτητές/τις φοιτήτριες, παρέχουν μόνιμοι εκπαιδευτικοί, αποσπασμένοι από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σε ετήσια βάση.    

- Συνεργασία με εκπαιδευτικούς θεολόγους

Η Πρακτική και Διδακτική Άσκηση γίνεται μέσω μεντορείας (mentoring) από εκπαιδευμένους θεολόγους εκπαιδευτικούς, που υπηρετούν σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Αττικής, ως μόνιμοι ή αναπληρωτές καθηγητές. Οι εν λόγω εκπαιδευτικοί, κατόπιν ανοιχτών προσκλήσεων, που έγιναν το Φθινόπωρο του 2015 και την Άνοιξη του 2018, αποδέχτηκαν τη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο και εκπαιδεύτηκαν επιστημονικά και παιδαγωγικά ως Μέντορες, μέσα από επικεντρωμένα προγράμματα επιμόρφωσης που έλαβαν χώρα τα έτη 2015-2016 και 2018. Το Γραφείο Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης, επιπλέον, διοργανώνει ανά τακτά διαστήματα συναντήσεις σεμιναριακού και επιμορφωτικού χαρακτήρα, κατά τις οποίες δίνεται η δυνατότητα ανατροφοδότησης εμπειριών και ανταλλαγής απόψεων μεταξύ Πανεπιστημίου και Μεντόρων καθηγητών, αλλά και μεταξύ των καθηγητών. Με τον τρόπο αυτό διατηρείται ένα καλό κλίμα επικοινωνίας και συνεργασίας, απαραίτητο για την καλή λειτουργία του Προγράμματος. Η λειτουργία μιας κοινότητας μάθησης, μεταξύ του Πανεπιστημίου, των Μεντόρων θεολόγων και των εκπαιδευόμενων φοιτητών/φοιτητριών, είναι μια από τις βασικές προτεραιότητες του σχεδιασμού του Προγράμματος της Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης, για την προαγωγή της παιδαγωγικής γνώσης σε όλα τα επίπεδα της μάθησης.

- Έγκριση και λειτουργία του Προγράμματος Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης

Το επιστημονικό και παιδαγωγικό υπόβαθρο του Προγράμματος της Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης έχει προκρίνει την εκπαίδευση των φοιτητών/φοιτητριών μέσω Μεντορείας. Πραγματοποιείται σε δύο φάσεις, κατόπιν ετήσιας έγκρισης από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Παιδείας, ύστερα από σχετικό αίτημα του Γραφείου Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης. Κατά την περίοδο 2020-2021 το Γραφείο Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης συνεργάζεται με 49 Μέντορες καθηγητές από ισάριθμα σχολεία, στους οποίους έχουν τοποθετηθεί 49 φοιτητές και φοιτήτριες.  

Στην πρώτη φάση του Προγράμματος οι φοιτητές/φοιτήτριες εγγράφονται στο μάθημα του Ζ΄ εξαμήνου, ώστε να γίνει ο έγκαιρος οργανωτικός προγραμματισμός, και στη συνέχεια κατανέμονται σε κάποιο σχολείο/μέντορα της περιοχής τους, εφόσον αυτό είναι εφικτό. Πέρα από τα πανεπιστημιακά μαθήματα, σε μια περίοδο έξι περίπου εβδομάδων, οι φοιτητές/φοιτήτριες ξεκινούν να επισκέπτονται το σχολείο όπου έχουν τοποθετηθεί. Εντάσσονται στο σχολικό περιβάλλον, παρακολουθούν διδασκαλίες του/της εκπαιδευτικού/μέντορα, εστιάζοντας σε θέματα παιδαγωγικής και διδακτικής, συμπληρώνουν κάποια ειδικά φύλλα παρατήρησης διδασκαλίας, συμμετέχουν στη δημιουργία και πραγματοποίηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, λαμβάνουν ανατροφοδότηση μετά τις διδασκαλίες, ενώ σχεδιάζουν και εφαρμόζουν μια μονόωρη διδασκαλία και αξιολογούνται. Κατά τη δεύτερη φάση του Προγράμματος (Η΄ διδακτικό εξάμηνο), για ένα διάστημα οκτώ περίπου εβδομάδων, οι φοιτητές/φοιτήτριες συνεχίζουν την ίδια διαδικασία της Άσκησής τους, ενώ παράλληλα με την υποστήριξη των μεντόρων τους αναλαμβάνουν συστηματικά να πραγματοποιούν ένα μέρος της διδασκαλίας. Στο τέλος της διδακτικής περιόδου, οι φοιτητές/φοιτήτριες έχοντας προ καιρού αναλάβει να αναπτύξουν ένα δικό τους σχέδιο μαθήματος, στο οποίο υποστηρίζονται θεωρητικά και από το Γραφείο Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης, εφαρμόζουν τις δικές τους δίωρες διδασκαλίες, για τις οποίες και αξιολογούνται για τη συνολική παρουσία τους. Στους φοιτητές/φοιτήτριες, καθώς και στους συνεργάτες Μέντορες καθηγητές, αποστέλλονται από το Γραφείο αναλυτικές οδηγίες για την ακριβή τήρηση του Προγράμματος, των απαιτούμενων προθεσμιών και την επιμορφωτική τους υποστήριξη.